Na diverse eerdere mislukte plaatsingen verblijven twee tieners eindelijk in een pedagogisch bekwaam, opgeleid en voor hun stabiel pleeggezin. De twee meiden met forse hechtingsproblemen als gevolg van de vele wisselingen van verblijfsplekken in hun eerste levensjaren, hebben de afgelopen twee jaar na de plaatsing goede progressie gemaakt in hun ontwikkeling. “Ben ik te betrokken?” verder lezen
Draag ik de cliënt over?
Recentelijk ben ik gestart met een nieuwe casus, cliënt W. van 15, die bij opa woont. W. heeft autisme en het gaat niet goed met hem. Hij heeft zich gesneden, heeft lichamelijke klachten en zijn schoolresultaten leiden hieronder. Een netwerkplaatsing moet rust geven voor hem. “Draag ik de cliënt over?” verder lezen
Wat doe ik met deze informatie?
Ik werk als hulpverlener bij een gezin en heb een goede band met moeder J. J. vertelt me op een dag in vertrouwen een geheim. Zij heeft samen met haar ex-vriend L. de DNA test van haar 6 maanden oude dochtertje vervalst. De echte vader is de zoon van haar stiefmoeder (haar stiefbroer) en J. wilde voorkomen dat haar vader en stiefmoeder dit weten. “Wat doe ik met deze informatie?” verder lezen
Uitstellen van de beslissing
P., een jongen van 12 jaar, is in onze behandelgroep geplaatst. P. woonde bij opa en oma maar vanwege heftige conflicten thuis is hij opgenomen op de groep. Opa en oma hebben de voogdij. Bij P. is sprake van een reactieve hechtingsstoornis en trauma. Opa, oma en P. willen alle drie heel graag dat thuis wonen weer lukt. “Uitstellen van de beslissing” verder lezen
Hoe mijn handelen uitgelegd kan worden
Twee meiden, 14 en 15 jaar, verblijven al meer dan een jaar samen op de behandelgroep voor jeugdigen met trauma- en hechtingsproblematiek. Er is sprake van vriendschap. De meiden delen veel met elkaar. Ze gaan gelijkwaardig met elkaar om en durven elkaar ook op zaken aan te spreken. “Hoe mijn handelen uitgelegd kan worden” verder lezen